loading...
خیرخوان عمومی فایر3
حسین.ت بازدید : 128 نظرات (0)

نشست بررسی برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)  با حضور "محمدجواد ظریف" وزیر امورخارجه کشورمان، "علی‌اکبر صالحی" رئیس سازمان انرژی اتمی، "سید عباس عراقچی" معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت خارجه و "مجید تخت روانچی" معاون اروپا و آمریکای وزارت خارجه و با حضور صادق خرازی سفیر اسبق ایران در پاریس توسط سایت دیپلماسی ایرانی در محل روزنامه اطلاعات آغاز شد.

در نشست بررسی توافق هسته‌ای چه گذشت؟


*خرازی

ظریف و تیمش در جنگ دهان‌ها بر رقیب غلبه می‌کنند

"صادق خرازی" سفیر اسبق ایران در پاریس گفت:  ایران به مثابه قدرت منحصر به فرد یک قدرت امنیت ساز است و هیچ کشوری این ویژگی را ندارد

وی ادامه داد: دیپلماسی ایرانی به مثابه یک قدرت نرم است و وزیر خارجه و تیم هسته‌ای در جنگ ذهن ها میتواند بر  رقیب غلبه کند و این را نشان داد پس از 598 هیچگاه دیپلماسی ایران تا این حد قدرت ساز در حوزه قدرت نرم نبوده است.بیشتر

*ظریف

 انتخابات، مذاکرات را به توافق رساند

"محمدجواد ظریف" وزیر امورخارجه کشورمان گفت: فرصتی به لطف خدا و به یمن حضور مردم در انتخابات به وجود امد و این مذاکرات را به توافق رساند.

وی ادامه داد: هدف تحریم تغییر سیاست است از این طریق که بر مردم فشار وارد کند و از حاکمیت جدا کند و حاکمیت بر اعمال کنندگان تحریم گردن نهد به همین دلیل است که مردم با حضور در انتخابات نشان دادند تحریم اثر ندارد.

وزیر امورخارجه کشورمان افزود: مردم نشان دادند که میخواهند از طریق صندوق تعامل کنند و این باعث شد طرف مقابل نا امید شد و به مذاکره رو اورد، داده های طرف مقابل موفقیت نسبی امنیتی سازی ایران بود وداده های ما این بود که توانی را از نظر علمی داشتیم و اینکه مردم ما رو نميشود با تحریم تهدید کرد.

ظریف تصریح کرد: متن نهایی یک متن متوازنی است و اینگونه نیست که ما تمام خواسته هامان را به طرف مقابل تحمیل کنیم و طرف مقابل هم نتوانست این کار را کند و برای اولین بار در تاریخ شورای امنیت قطعنامه ای با موضوع قطعنامه مذاکره شد و قطعنامه های قبلی لغو شد قطعنامه جدید تحریم ندارد، محدودیت دارد.

وی تاکید کرد: در بحثی موارد مثل موشکی اینها تبدیل شده به محدودیت آن هم در بازه زمانی مشخص و این یعنی توازن در برجام از روز پایان مذاکرات برخورد ایران در موضوع هسته ای بر اساس متن برجام و قطعنامه در برخورد دنیا با ایران تغییر کرده است.

وزیر امورخارجه کشورمان اضافه کرد: در سپتامبر 2003 شورای حکام وضعیت ایران را یک وضعیت استثنایی کرد؛ به مدت 12 سال اما یک وضعیت دیگر داشتیم که این قطعنامه ایران را به فصل 7 برد از روز انعقاد توافق یعنی 14 جولای یک تغییر اساسی در برخورد جامعه جهانی با موضوع هستی جهان ایجاد میشود و این برنامه دیگر تهدید صلح و امنیت بین الملل تلقی نمیشود.بیشتر

*صالحی

هدف ما تولید برق و صنایع درمان با استفاده از انرژی هسته‌ای است

"علی اکبر صالحی" رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان گفت: ایران کشوری است چند صدایی و ضرورت داره عزیزان مذاکره کننده کمک به رفع سوالات و دغدغه کنند.

وی ادامه داد: بیش از 45 سال است که وارد فعالیت هسته ای شده ایم و هدف از  فعالیت های هسته ای در این دوران تولید برق بوده و نظام بعد از جنگ بازگشت به چرخه فعالیت هسته ای را مدنظر قرار داد و الان هم هدف و مقصد ما یک هدف صلح آمیز برای تولید برق و صنایع درمان و ...است.

رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان تصریح کرد: بعد ازبرجام چشم اندازی که برای برنامه هسته ای دارد مبنایش تجاری سازی است ازحالا به بعد به صورت تجاری سازی برنامه ها را برنامه ریزی کردیم.

صالحی اضافه کرد: ملت ایران مطمئن باشند در چارچوب خطوط قرمز به گونه ای عمل کردیم که ظاهرا محدودیت داریم ولی عملا و ادامه راه محدودیت نداریم، آنها ميگفتند ایران باید محدود شود نسبت به انحراف به فعالیت های غیر صلح آمیز و شما را تحریم کردیم و ما بارها گفتیم به دنبال فعالیت عیر صلح آمیز نیستیم  و ما باید نسبت به استحکام ان پی تی بیشتر کار کنیم.

وی گفت: ایران به عنوان کشور تنها در حال توسعه با مقاومت و استقامت توانست حق خود را تثبیت کند و بگیرد و بعید است کشور دیگری بتواند به این جایگاه برسد آنها میخواهند جلو  ی انحراف را بگیرند و میگویند روی پلوتونیوم کار کنیم.

رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان تاکید کرد: باید بگویم ما تا افق 10 ساله دیگر این فلز را نداریم که بخواهیم تبدیل به فلز اورانیوم غنی شده کنیم و در بحث راستی آزمایی  ما به عنوان عضو آژانس و ان پی تی در فعالیت های اتمی لاجرم طبق قرارداد پادمان باید عمل کنیم.

صالحی ادامه داد: ما آزمایشگاهی داریم که جلو خرابکاری ها را بگیریم. قبلا باید به طرق غیر رسمی کالاها را میخریدیم الان میتوانیم به صورت رسمی بخریم و اگر خرابکاری شد در کمیته مخصوص فرآورده های دوگانه مستقیما پیگیری و طرح شکایت کنیم.بیشتر

*تخت‌روانچی


بعد از "اوباما" اجرای توافق مستمر خواهد بود
تخت روانچی در این نشست اظهار داشت: ما از ابتدای مذاکرات تاکید داشتیم این توافق چه در حوزه ما و چه در حوزه طرف مقابل به شخص متکی نباشیم.

وی ادامه داد: دولت ایران با 6 دولت مذاکره کرد و اینکه در اجرا ممکن است با مشکلاتی مواجه شود طبیعی است و در متن توافق دیدیم کمیسیون مشترک به مشکلات مطرحه اگر پیش آید رسیدگی می کند اما اصل بر یک توافق اجرایی بوده و ما برای جلوگیری از مشکلات بعد از اوباما بخشی در توافق داریم که این اجرا به صورت مستمر خواهد بود.

معاون اروپا و آمریکای وزارت خارجه تصریح کرد: براساس توافق دولت امریکا متعهد است به صورت مستمر اجرای تحریم ها را متوقف کند و طبیعتا یک وظیفه مضاعف ایجاد میکند که براساس حقوق بین الملل این تعهد را اجرا کنند و اگر شخصی نقض کند میشود نقض فاحش توافق و باید بر اساس سیستم موجود در توافق کار پیش میرود.

تخت روانچی اضافه کرد:  بسیار ور از دهن است که یک نفر در امریکا و سایر کشورها بعد از مدتی توافق را بهم بزنتد چراکه اگر بدون بهانه توافق بهم بزنند در سطح بین الملل معلوم میشود چه کسی سعی دارد کار را بهم بزند و در برابر  کل کشورهای سازمان ملل قرار میگیرد و این یک فشار سیاسی بالای ی را ایجاد میکتد که  قطعا در آن موقع خود دولت امریگا منزوی خواهد شد و ما خودمان شرکای اقتصادی مان را انتخاب میکنیم.

وی تاکید کرد: مذاکره با شش کشور کار سختی است و جز قدرت های بزرگ دنیا هستند و خود نفس مقابل نشست ن مقابل این کشورها کار سختی است به حمدالله به یاری خدا و دعای مردم و با تخصص دوستان در تیم مذاکراتی به نتیجه رسید و طرف مقابل ما حس کرد با تیمی مذاکره میکند که نمیتوان د در آن اختلافی ایجاد کند.بیشتر

*عراقچی


توافق سطح شعور و بلوغ ایران را در سطح بین‌الملل بالا برده است

عراقچی اظهار داشت: توافق سطح شعور و بلوغ ایران را در سطح بین‌الملل بالا برده است.

وی ادامه داد: اصل مذاکره بر اساس بی اعتمادی صورت گرفته و همه متون هم بر این اساس بوده است در بحث تحریم ها یکسری اقدامات ما انجام میدهبم و بعد انها عمل میکنند اما دو طرف میگویند اصل همزمانی است و راه حل همزمان ی متناظر کردن اقدامات بود.

معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت خارجه تصریح کرد: وقتی مرحله تصویب تمام شد و مراحل قانونی طی شد به روز وافق  میرسیم  در آن روز تحریم های اتحادیه اروپا لعو میشود  رییس جمهور آمریکا دستوری را امضا میکند که تحریم ها را لعو میکند و در فاصله ای ما کارهای لازم را انجام میدهیم و بعد دستورات صادر شد اجرا میشود.

عراقچی اضافه کرد: از سوی طرف مقابل توافق یک توافق متوازن است و هردو طرف به خواسته های خود رسیدند طرف مقابل در مذاکره به خواسته اش رسید و خواسته اش این بودکه ایران به سمت سلاح هسته ای نرود اینکه اگر ایران اراده کرد به سمت سلاح برود طول بکشد، خواسته ما خارج شدن از فضای امنیتی وامنیت سازی پرونده ایران بود.

وی گفت: دستاورد مهم ما این بوده که در یک دعوای 12 ساله ما حرفمان را به کرسی بنشانیم اینکه ما در منطقه آینده ساز هستیم همه به خاطر قدرت ایستادگی ایران در برابر شش قدرت جهانی است، به خدا باید برای توافق جشن گرفت و من تمام قد از این توافق حمایت میکنم.بیشتر
منبع باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
تبادل لینک فقط با وبلاگ های رزومیهن وبلاگ اسکای انجام می شود باهیچگونه سایت تبلیغاتی تبادل لینک نمی شود. سایتهای خبر گذاری مورد تایید خبر خوان فایر3سایتهای تایید شده از سوی ستاد ساماندهی می باشد
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • پرتالهای جامع
    آمار سایت
  • کل مطالب : 99
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 36
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 171
  • آی پی دیروز : 1
  • بازدید امروز : 233
  • باردید دیروز : 2
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 649
  • بازدید ماه : 649
  • بازدید سال : 2,676
  • بازدید کلی : 33,362
  • لوگوهای ما

    خبرخوان عمومی فایر3