loading...
خیرخوان عمومی فایر3
حسین.ت بازدید : 131 نظرات (0)
 

محمود زمانی قمی شامگاه پنجشنبه در نشست کارگروه های 'طرح جامع کاهش آلودگی هوای کلانشهر اراک' و 'گرد و غبار ' از دغدغه نمایندگان مردم در مجلس و سازمان های مردم نهاد به عنوان چشمان ناظر بر روند کار مسوولان و دولت قدردانی کرد و افزود: تا امر نظارت و بازرسی صورت نگیرد و تذکر و انتقاد نشود امور جامعه اصلاح نخواهد شد.
وی بیان کرد: منشاء بخش زیادی از آلودگی هوای اراک و آمار فزاینده سرطان در این کلانشهر مربوط به آلودگی های شدید شرکت ایرالکو است که پرونده آن دارای ابهامات فراوانی است و این شرکت تاکنون به هیچیک از تعهدات خود براساس مصوبات کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک عمل نکرده و از همین رو میزان آلودگی ایرالکو باگذشت سال ها بیشتر شده است.
وی اظهار کرد: پیش از این مصوب شده بود که شرکت ایرالکو با تولید 110 هزار تن آلومینیوم ، دیگ های قدیمی را در یک زمان بندی مشخص از مدار خارج کند و آندسازی این شرکت با همه بدعهدی ها ساخته شود ، اما مدیران و سرمایه گذاران اصلی این شرکت که در تهران هستند موضوع آلودگی شهر اراک را به سخره و استهزا گرفته و به آن وقعی ننهاده اند.
استاندار مرکزی گفت: اگر قرار باشد این شرکت که پرونده آلودگی آن از سال 86 مفتوح است ، به بهانه های نداشتن نقدینگی ، رکود بازار برای خرید تولیدات ، کمبود مواد اولیه و غیره درصدد تعدیل نیرو برآمده و همچنان به آلودگی ادامه دهد، با یک تصمیم شجاعانه و عملیاتی تعطیل خواهد شد.
زمانی قمی افزود: بهره برداری های غیراصولی از معادن سنگ در شهر محلات نیز باعث واردآوردن آسیب های جدی به آب گرم این خطه شده که در صورت استمرار این رویه غلط ، با تشکیل جلسه شورای تامین ؛ معادن این شهر تعطیل خواهند شد.
وی بیان کرد: 83 درصد ریزگردها که آلودگی شدید هوای اراک را باعث می شود منشاء استانی دارد و به خصوص ناشی از برداشت های غیراصولی شرکت املاح معدنی ایران در این کلانشهر دارد.
وی اظهارکرد: خارج شدن سوخت نیروگاه شازند از مازوت به گاز ، ایجاد و توسعه فضای سبزاز جمله اقدامات خوب دولت تدبیر و امید بوده است که همه به آن اذعان دارند.
زمانی قمی تصریح کرد: هر جا که منافع مردم در میان باشد ، مسوولان باید از حقوق مردم دفاع کنند ، حتی اگر تصمیمات اشتباهی هم گرفته اند می بایست درصدد برطرف کردن اشکالات برآمده و از مردم عذرخواهی کنند.

***شرط افتتاح خط 110 هزارتنی ایرالکو بهره برداری 14 ماهه آندسازی بود
نماینده مردم اراک ، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی نیز با انتقاد از عملکرد شرکت ایرالکو در اراک گفت: شرط افتتاح خط 110 هزار تنی ایرالکو به بهره برداری رساندن کارخانه آندسازی این شرکت ظرف مدت 14 ماه بود، اما این امر محقق نشد.
عباس رجایی افزود: با گذشت حدود هشت ماه از این مصوبه اخیرا پیمانکار انتخاب شده ولی تاکنون هیچ کاری صورت نگرفته است.
وی اظهار کرد: از طرفی تشکیلات 110 هزارتنی این شرکت نیز براساس استانداردهای یورو 6 آلاینده است و تولید آلومینیوم های آلوده نیز باید اصلاح شود.
وی با بیان اینکه هرگاه از مسوولان این شرکت توضیح خواسته می شود موضوع را به دور و تسلسل می کشانند ، گفت: سهامداران و مدیران این شرکت باید مسوولیت خود را در مقابل مردم اراک به درستی انجام دهند ، زیرا آنان به جای آمدن فرد مسوولی از سوی آلومینیوم برای پاسخگویی به آلودگی هوای این شهر ، مقابل اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی اقدام به پرونده سازی نموده و اعلام جرم کرده اند.
رییس مجمع نمایندگان استان مرکزی ادامه داد: در حالی که همه دنیا می گوید آلومینیوم صنعتی آلاینده است ، اما شرکت ایرالکو اراک با داشتن حداقل 40 سال قدمت نه تنها می گوید این صنعت آلوده نیست بلکه برای دستگاه های مسوول نظارتی اعلام جرم می کند که مساله ای مضحک و بی سابقه است.
وی که ریاست کمیسیون کشاورزی ، آب ، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی را نیز بر عهده دارد، گفت: درصورتی که مسوولان مربوطه کار خود را به درستی انجام ندهند طبق ماده 206 آیین نامه داخلی مجلس ، موضوع به رای نمایندگان خانه ملت گذاشته و پس از تشکیل پرونده و ارایه دادخواست به قوه قضاییه ارجاع خواهد شد.
وی افزود: طبق گزارش های دریافتی و تحقیقات به عمل آمده ، اثبات می کنیم که خط 110 شرکت ایرالکو اراک به شدت آلاینده است ، از سویی نیز فعالیت های آنها در خطوط قدیم این شرکت نیز آلوده کننده محیط زیست و هواست.
وی بیان کرد: سهامدار دولتی به منظور رفع آلودگی شرکت ایرالکو اراک در کمیسیون محیط زیست مجلس تعهد داده ، امضا کرده و صورتجلسه هم موجود است ، اما پس از تغییرات مدیریتی و آمدن سهامداران جدید ، با حدود 600 میلیارد تومان سرمایه گذاری دیگر نه تنها مشکل آلودگی محیط زیست را حل نکرده بلکه تولید آلومینیوم را تا 300 هزار تن افزایش داده است.
رجایی گفت: زمانی که مقرر شد کارخانه جدید بنا شود قرار بود تولید آلومینیوم به میزان 110 تن باشد اما بعدا دبه کردند و گفتند از خطوط قدیمی هم استفاده می کنیم تا تولید به 300 هزار تن برسد.
وی ، آمار ثبت شده مبتلایان سرطان در استان مرکزی را نسبت به متوسط جهانی و کشور بالاتر دانست و علت آن را تولید آلومینیوم ، پتروشیمی و سایر صنایع آلاینده در این خطه عنوان کرد.
وی توضیح داد: قانون هوای پاک هم اکنون در دست مجلس است و تا مهرماه به تصویب نمایندگان می رسد که با تصویب این قانون، بیشترصنایع داخل استان مرکزی به عنوان آلاینده شناخته خواهند شد.
نماینده مردم اراک ، کمیجان و خنداب در خانه ملت همچنین در خصوص تالاب میقان گفت: تالاب ها ، تشتک هایی هستند که آب اضافی در آنها جمع شده و نقش موثری در شرایط آب و هوایی ، تعادل بخشی زیست محیطی ، درجه حرارت هوا و مهندسی خاک ایفا می کنند.
رجایی افزود: موضوع برداشت سولفات سدیم که در شوینده ها کاربرد دارد از این تالاب توسط شرکت املاح معدنی ایران ؛ از مدت ها قبل در کمیسیون کشاورزی، آب ، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی مطرح بوده و پرونده بسیار قطوری دارد.
وی بیان کرد: این در حالی است که از 45 سال قبل در محور شمالی اراک گیاه قره داغ کاشته شده تا مهندسی خاک اصلاح شود، اما با فروکش کردن آب این منطقه تمام زحمات 45 ساله در معرض نابودی قرار گرفته است.
وی اظهارکرد: ساخت جاده نیز این تالاب را دو نیم کرده و باعث شده نیمی از تالاب میقان خالی از آب بماند و آرتمیا (جانداری کوچک ) تولیدی در این تالاب نیز از بین برود.
رجایی گفت: در قانون آمده است ؛ هر جایی که محیط و زیست بوم حساس و شکننده باشد ، می بایست کلیه فعالیت های اقتصادی در آن محل تعطیل شود.
وی افزود: با کاهش بارش های بهاره و آغاز تابستان در استان مرکزی و همچنین افزایش گرمای حداقل دو درجه ای هوای اراک نسبت به پارسال و در شرایطی که بسیاری از روستاهای استان دچار کم آبی هستند ، فاجعه وزش توفان های نمکی و گرم شدن منطقه دور از انتظار نیست و زندگی مردم در شهرستان های اراک ، آشتیان و فراهان در آینده ای نزدیک در معرض خطر قرار دارد.
رجایی گفت: مجوزهای فعالیت شرکت املاح معدنی ایران از تالاب میقان تمام شده و برای کنترل ریزگردها و ثبت شدن در کنوانسیون رامسر باید کارخانه مذکور تعطیل شود و هیچگونه مماشاتی برای تداوم فعالیت آن پذیرفته نیست.

*** داشتن محیط زیست سالم ،حق قانونی همه افراد جامعه است
محمد حسن آصفری یکی دیگر از نمایندگان مردم اراک ، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی هم در این نشست گفت: داشتن محیط زیست سالم ، حق همه افراد جامعه است ولی با استفاده های ناصحیح از آن ، به بازی سیاسی تبدیل شده است.
وی افزود: بیشترین وقت خود را در سه سال اخیر برای گازسوز کردن نیروگاه شازند گذاشته و کوره پزخانه های اراک که بیشترین آلودگی را برای استان و اراک داشته اند را به سمت گازسوز شدن برده و مساله حل شده است. اما هیچکس برای اینکه آلومینیوم برای شهر اراک آلودگی دارد نباید شک کند، از همین رو؛ این موضوع باید توسط سهامداران اصلی و اعضای هیات مدیره در جلسه ای با حضور استاندار مرکزی و مسوولان ذیربط به فوریت حل و فصل شود.
این نماینده اراک در خانه ملت در بخش دیگری از سخنانش گفت: شرکت املاح معدنی ایران سالانه بالغ بر 400 هزار تن سولفات سدیم از کویر میقان برداشت می کند، اما با وجود ارزآوری هنگفت ، هیچ سودی به غیر از آلودگی ، ایجاد ریزگردها در هوا و وارد آوردن لطمات زیاد به اکوتوریسم منطقه ، برای مردم اراک نداشته و ندارد.
آصفری توضیح داد: تا چند سال قبل مالیات و حساب و کتاب های این شرکت که از مجموعه های شستا وابسته به سازمان تامین اجتماعی است، در گرمسار انجام می شد.

*** 14 روز ناسالم
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی هم در این نشست ، تعداد روزهای ناسالم در کلانشهر اراک در سال جاری را 14 روز اعلام کرد و گفت: شهر اراک در فروردین ماه یک روز، اردیبهشت ماه چهار روز ، خردادماه پنج روز و تیرماه چهار روز آلوده داشته است.
حسینعلی ابراهیمی کارنامی افزود: اراک با گذشت 4.5 ماه از سال جاری در مجموع 124 روز ، هوای سالم را تجربه کرده است.
در این نشست؛ نماینده سازمان مردم نهاد محیط زیست و هریک از مدیران کل، مسوولان وکارشناسان واحدهای صنعتی به فراخور موضوعات مطرح شده مطالب وتوضیحاتی ارایه کردند.
اراک یکی ازهشت کلانشهر آلوده کشور است.
6066/6012

 

 

انتهای پیام /*

 

باشگاه مخاطبان ایرنا

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
تبادل لینک فقط با وبلاگ های رزومیهن وبلاگ اسکای انجام می شود باهیچگونه سایت تبلیغاتی تبادل لینک نمی شود. سایتهای خبر گذاری مورد تایید خبر خوان فایر3سایتهای تایید شده از سوی ستاد ساماندهی می باشد
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • پرتالهای جامع
    آمار سایت
  • کل مطالب : 99
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 8
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 59
  • آی پی دیروز : 41
  • بازدید امروز : 71
  • باردید دیروز : 181
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 325
  • بازدید ماه : 325
  • بازدید سال : 2,352
  • بازدید کلی : 33,038
  • لوگوهای ما

    خبرخوان عمومی فایر3